Älä tule paha hedelmä… Israelin siirtokunnasta

"Kaupparyhmät eivät välttämättä tiedä ostavansa siirtokuntien tuotteita."

Mitä yhteistä on Jaffa-appelsiinilla, Ahavan kosmetiikalla ja SodaStream-hiilihapotuslaitteella? Tuotteet saattavat olla peräisin Israelin palestiinalaisalueille perustamista laittomista siirtokunnista.

Kaikilla suomalaisilla kaupparyhmillä on myynnissä näitä tuotteita. Yli 30:llä Suomessa toimivalla yrityksellä on yhteyksiä laittomiin siirtokuntiin.

Kun alkuperäksi on virheellisesti merkitty Israel, kuluttajan on mahdotonta tunnistaa tuotteita lähikaupan hyllyiltä. Yrityksillä ei ole linjauksia näiden tuotteiden välttämiseksi ja myös tullin tilastot vakuuttavat, ettei Suomeen tuoda käytännössä mitään miehitetyiltä alueilta.

Yritykset myös hämäävät kuluttajia tieten tahtoen. Esimerkiksi kaikki suomalaiset kaupparyhmät myyvät Mehadrin-yhtiön hedelmiä ja vihanneksia. Onhan yritys Israelin suurin elintarvikeviejä ja muun muassa Jaffa-brändin tärkein toimittaja.

”Mehadrin sekoittaa siirtokuntien tuotteita israelilaisten hedelmien sekaan, ja merkitsee sitten alkuperäksi Israelin”, kertoo Pauliina Liukkonen Kirkon Ulkomaanavusta. Järjestö lanseerasi pari viikkoa sitten Alkuperä merkkaa -kampanjan.

”Siirtokuntien tuotteita ei saa tuoda Eurooppaan tullivapaasti, joten näin Israel kiertää tullimääräyksiä. Yritys myös päätyisi nopeasti boikottilistoille, jos se avoimesti kertoisi tuotteidensa tulevan siirtokunnista.”

Alkuperä merkkaa -kampanja korostaa kuluttajan – ja kauppojen – vapautta valita.
”Kaupparyhmät eivät välttämättä tiedä ostavansa siirtokuntien tuotteita. Seurantajärjestelmä olisi mahdollinen, mutta se tulisi kalliiksi”, Liukkonen pohtii.

Boikottikampanja on levinnyt moniin maihin ja myös Euroopan unioni ohjeistaa kauppoja merkitsemään selvästi, milloin tuote on peräisin Israelista ja milloin näitä tuotteita on tehty laittomissa siirtokunnissa.
”Eri maissa tavoitteet ovat erityyppisiä, jotkut haluavat tuotteisiin alkuperäismerkinnät ja toiset kieltää siirtokuntien tuotteet kokonaan.”
”Meidän vähimmäisvaatimuksemme on alkuperän merkitseminen tuotteisiin, se voisi mennä läpi Suomen poliittisessa ilmapiirissä.”

Suomen johdonmukaisuudessa riittäisi myös parannettavaa. Finnwatch-järjestö julkaisi maaliskuussa Kielletyt hedelmät -selvityksen Suomessa toimivien yritysten yhteyksistä laittomiin siirtokuntiin. Selvityksen mukaan ulkoministeriö hyväksyy muun muassa Alkon markkinoinnin, jossa miehitetyiltä Golanin kukkuloilta tuotavia viinejä kutsutaan israelilaisiksi. Samaan aikaan myös Suomi tuomitsee Israelin siirtokunnat kansainvälisen oikeuden vastaisina.

Israelin 250 siirtokuntaa ovat levittäytyneet lähes puolelle Länsirannan maa-alasta, ja monelle niistä hedelmien viljely on tärkein tulonlähde. Siirtokunnat ja niiden turvallisuudesta huolehtivat 500 Israelin tarkastuspistettä pirstaloivat alueen ja estävät palestiinalaisten vapaan liikkuvuuden. Sata siirtokunnista on sellaisia, jotka ovat Israelinkin lainsäädännön näkökulmasta laittomia, kansainvälisen oikeuden mukaan sitä ovat kaikki 250.

Liukkosen mukaan siirtokunnat myös pumppaavat maanviljelyyn tarvittavaa vettä vaarallisen syvältä, eikä sitä juuri jää palestiinalaisten käyttöön. Lisäksi siirtokunnissa työskentelevien palestiinalaisten työolot ovat usein surkeat.
”Järjestöt ovat esimerkiksi raportoineet taatelinpoimijoista, jotka joutuvat viettämään 12 tuntia puussa ilman taukoja.”

Miten lähikaupan kauppias sitten tiedostaisi ja toimisi – saati kauppaketjut ja poliitikot?
”Kampanjasivuilta ladattavien korttien ja kirjeiden avulla asiakas voi ilmaista kauppiaalle haluavansa tietää, mistä tuotteet tulevat. Yleensä kaupat pyrkivät läpinäkyvyyteen ja reagoivat asiakkaiden vaatimuksiin”, Liukkonen muistuttaa.

Kuva: Palestine Poster Archives

Alkuperä merkkaa -kampanjaa koordinoi EAPPI, Ekumeeninen kumppanuusohjelma palestiinalaisalueilla ja Israelissa.

Finnwatchin Kielletyt hedelmät kampanjasta lisää täällä.

LUE LISÄÄ

, , , , , , , , , , , ,

Kommentoi