Tie pohjoiseen

"Tie pohjoiseen on Loirin valoisasta karismasta huolimatta kaukana täysosumasta"

(Suomi, 2012)
O: Mika Kaurismäki
N: Vesa-Matti Loiri, Samuli Edelmann, Peter Franzen, Irina Björklund, Mari Perankoski
K 12
Ensi-ilta 24.8.2012

 ★★½☆☆ 

Vesa-Matti Loirin paluuelokuva on hajanainen mutta lempeä road movie. Ja täysi Vesku-show.

Mitä tekee maailmankuulu konserttipianisti (Samuli Edelmann) kun lapsuudesta saakka kadoksissa ollut, maailman merillä renttuillen elämänsä viettänyt isäukko (Vesa-Matti Loiri) ilmaantuu eräänä iltana konsertin jälkeen ovelle?

Vastaus on totta kai selvä. Edelmannin esittämä Timo Porala toki lähtee Loirin Leon matkaan viimeksimainitun huomattavan epämääräisesti perustelemalle autoreissulle kohti Pohjois-Suomea. Kaikenlaista juurien etsintää ja miesten välistä bondausta on oleva ohjelmassa.

Mika Kaurismäen viimeisimpiä elokuvia (väsyneen kyynistä Haarautuvan rakkauden taloa lukuunottamatta) on, niin dokumentteja kuin fiktioitakin, pitänyt pinnalla rakkaus kuvattaviin ihmisiin. Tällaista karheaa ja karvaista lämpöä on Tie pohjoiseenkin tulvillaan.

Tie pohjoiseen on kuitenkin Loirin valoisasta karismasta huolimatta kaukana täysosumasta. Moni asia sojottaa leffassa sinne tänne. Edelmannin roolihahmon kuuluisuus ja musiikillinen nerous eivät tuo elokuvaan yhtään mitään, hän voisi olla aivan kuka tahansa, ja niin olisi parempikin, kun Timo kerran luonteeltaan on isäänsä verrattuna tavallinen takakireä jokamies. Useammankin tie-elokuvan pysähdyspaikan olisi voinut jättää pois. Varsinkin isän ja pojan yhteinen naisseikkailu on kliseisessä äijämäisyydessään pökerryttävää katsottavaa, eikä asiaa paranna tähän yhteyteen ympätty Loirin ja Edelmannin kauhulla odotettu mutta ilmeisen pakollinen yhteinen musiikkinumero.

Toisaalta leffassa vallitsee miellyttävä rentous, se ei edes yritä esittää olevansa enempää kuin Loirin hallitsema leppoisa fiilistely. Hauskaakin sitäpaitsi on. Alkupuolen pysähdys Timon yllätys-siskon (Mari Perankoski) ja tämän miehen (Peter Franzen) luona on mainio, ja varsinkin Franzen tasapainoilee hykerryttävästi sketsihahmon ja itsevarmuuden puutteen kanssa kipuilevan herkän miehen välimaastossa.

LUE LISÄÄ

, , , ,

Kommentoi