Rahalla saa 2

"Hengähdyshetket ovat sananmukaisesti pelkkiä hetkiä, asetelmallisia kuvia toiminnan keskellä."

(Snabba Cash 2, Ruotsi 2012)
O: Babak Najafi.
N: Joel Kinnaman, Matias Varela, Fares Fares, Dragomir Mrsic.
K16
Ensi-ilta 14.9.

 ★★★½☆ 

Malttamaton rikoselokuva painaa eteenpäin kaasu pohjassa.

Rikos ei kannata. Sen opimme jo ensimmäisestä Rahalla saa –leffasta. Ruotsalaisleffan hahmoille oppi ei ole kuitenkaan mennyt päähän, sillä niin wannabe-juppi JW (Joel Kinnaman) kuin lähiökunkku Jorgekin (Matias Varela) suunnittelevat jo uusia rötöksiä, vaikka edellisetkään eivät varsinaisesti menneet putkeen. JW:n mukaan epätoivon siivittämälle ryöstökeikalle lähtee vankilakamu Mrado (Dragomir Mrsic), kun taas Mahmoud (Fares Fares) sotkeutuu vereen pakon edessä.

Nämä neljä miestä liikkuvat rikollismaailman yksityisyrittäjinä, ilman organisaation turvaa. Serbi Radovanin (Dejan Cukic) johtama rikollisjärjestö on ennen kaikkea uhka, mutta huimimmille se tarjoaa mahdollisuuden lyödä rahoiksi.

Ensimmäinen Rahalla saa –elokuva otti loppuratkaisussa eroa Jens Lapiduksen samannimiseen romaaniin. Jatko-osa kulkee jo aivan eri reittejä kuin Lapiduksen Stockholm Noir -trilogia. Kirjojen lukemisesta ei siis ole välttämättä iloa katselukokemuksen kannalta, mutta ensimmäisen elokuvan näkeminen auttaa hahmottamaan toveri- ja vihollisuussuhteita. Babak Najafin elokuva kun ei pysähtele ihmissuhteita selittelemään.

Elokuvaa ja sen hahmoja leimaa kiire. Tapahtumat sijoittuvat muutamaan kuumeiseen päivään, joiden aikana rahan pitäisi vaihtaa omistajaa ja/tai suunniteltujen uhrien menettää henkensä. Leikkaus korostaa malttamattomuuden tunnetta, se hyppii kohtauksessa eteenpäin, kohtauksesta toiseen ja tarinalinjasta seuraavaan palaten välillä pikaisesti kertomaan edellisen loppuun. Hengähdyshetket ovat sananmukaisesti pelkkiä hetkiä, asetelmallisia kuvia toiminnan keskellä. Naiset toimivat pelkkänä muistutuksena normaalielämästä.

Elokuvan intensiteetti kasvaa loppua kohti, eikä loppuratkaisukaan petä. Jatkuva jännityksen tila peittää heikkoudet tarinan logiikassa sekä epäjohdonmukaisuudet hahmoissa.

LUE LISÄÄ

, , , , , , ,

Kommentoi