Sophie Ellis-Bextor,
29.8. Huvilateltta

"Helman alta vilkkuivat paljettialushousut, kuin muistutuksena siitä, että discodiiva on yhä osa Ellis-Bextoria."

Sophie Ellis-Bextor hullaannutti yleisön ensimmäisellä Suomen keikallaan.

 ★★★★★ 

Salaperäinen, tyylikäs, dramaattinen. Kolea sää ei haitannut, kun laulaja Sophie Ellis-Bextor lämmitti suomalaisen yleisön. Huvilateltta tarjosi intiimin ja tunnelmallisen esiintymistilan. Ulkona sijainneelta anniskelu- ja ruokailualueelta avautui viehättävä maisema Töölönlahdelle.

Kenties siksi, että keikka kuului Juhlaviikkojen ohjelmaan, yleisö koostui pääosin sivistyneen oloisesta keski-ikäisestä kauluspaitaporukasta sekä kolmekymppisestä kulttuuriväestä. Sophie sai hillityn oloiset kuuntelijat yllättävän nopeasti liikkeelle: tuoleilla istunutta yleisöä valui pitkin keikkaa lavan eteen seisomaan ja lopuksi suurin osa tuhatpäisestä yleisöstä tanssi.

Lämmittelijäksi oli valittu Regina-yhtyeestä tuttu solisti, karismaattinen Iisa Pykäri. Nykyään soolouralla oleva laulaja-lauluntekijä esiintyi yhden taustalaulajan ja rumpalin kanssa. Iisan musiikki on herkkää, lämminsävyistä ja kuulasta indiepoppia, ja sanoitukset sisältävät naivistista arjen runoutta.

Englantilainen Sophie Ellis-Bextor taas ponkaisi maailmanmaineensa vuonna 2001 esikoisalbuminsa jättihitillä Murder On The Dancefloor. Vaikealla sukunimellä raskautetusta nuoresta poplaulajasta tuli nopeasti tunnettu Suomessakin. Laulaja, sanoittaja ja pitkänhuiskea malli on tiedetty niin olemuksensa kuin musiikkinsa tyylikkyydestä.

3195scr_5a659356b68c180

Aiemmin ennen kaikkea täydellisiksi hiotuista tanssikappaleistaan kuuluisa poptähti on julkaissut tänä vuonna levyn, jossa hän on vaihtanut tyylilajia. Laulaja-lauluntekijä Ed Harcourtin kanssa tehty Wanderlust-albumi sisältää balladeja, suuria jousisovituksia ja nostalgisia itäeurooppalaisia sävyjä. Sophien kappaleet käsittelevät yhä romanttista rakkautta ja intohimoa, mutta mausteena on nyt itäeurooppalaisia kansansatuja. Ehkä voisi sanoa, että laulaja on musiikillisesti kypsynyt ja aikuistunut.

Sophiella oli mukanaan nelijäseninen miesbändi, jossa soitti bassokitaraa hänen aviomiehensä ja kolmen poikansa isä Richard Jones. Ellis-Bextor jutteli lavalla rennosti ja iloisesti yleisölle. Hän oli selvästi otettu, kun sai yhdeltä katsojalta kukkakimpun keikan aluksi. Laulaja hehkutti Suomea, jossa hän vieraili nyt vasta ensimmäistä kertaa. Hän näytti olevan aidosti vaikuttunut yleisöltä saamastaan suosiosta.

Keikka jakaantui kahteen erilaiseen osaan: aluksi uuden levyn balladeihin ja lopuksi aiempien neljän levyn tanssihitteihin. Kokonaisuus toimi yllättävän hyvin.

Ellis-Bextorilla on vahva ja värikäs lauluääni. Hänen kappaleensa tarjoavat pakahduttavia tunteita, unelmointia ja kauniita melodioita, kuten uudelta levyltä esitetyt biisit Love is a Camera, Young Blood ja Runaway Daydreamer.

Tähti jaksoi esiintyä puolentoista tunnin pituisen keikkansa ajan huikean korkeissa korkokengissä. Nukenkasvoinen 35-vuotias artisti oli pukeutunut tyttömäiseen punaiseen mekkoon, johon oli kirjailtu helmaan venäläishenkisiä naishahmoja.

Keikan loppupuolella hän vaihtoi asukseen kullanväriset korkokengät ja läpikuultavan mustan mekon, joka toi mieleen seksikkään yöpaidan. Minimittaisen helman alta vilkkuivat paljettialushousut, kuin muistutuksena siitä, että discodiiva on yhä osa Ellis-Bextoria.

Bileosuus lähti käyntiin esikoislevyn kappaleella Take Me Home, ja yleisö yltyi heti tanssimaan taidokkaan elektropopin siivittämänä. Ellis-Bextor kehotti katsojia välillä nostamaan käsiään ylös tai hyppimään. Hän lauloi myös covereita kuten Lady (Hear Me Tonight) ja Sing it Back. Tanssiosuuden huipensi odotettu Murder On the Dancefloor.

Keikan lopuksi artisti yllätti katoamalla lavalta ja ilmestymällä teltan toiselle puolelle. Viimeisestä rivistä tulikin siis eturivi ja Ellis-Bextor esitti ilman mikkiä, pelkän kitaran säestyksellä balladin When the Storm Has Blown Over. Keikan päätyttyä yleisö seisoi, taputti kovaäänisesti ja huusi suosiotaan.

Kuvat: Simo Karisalo/Helsingin Juhlaviikot

LUE LISÄÄ

, , , , ,

Kommentoi