You betta werk! –
drag queenin opissa

"Dragissa on kyse sukupuolen performatiivisuudesta, joskus jopa kaksinapaisen sukupuolijärjestelmän kyseenalaistamisesta."

Lola Vanillan opastamana kokeillaan, miltä tuntuu tutustua sisäiseen karhuunsa mekko päällä, opitaan meikkaamaan more is more -periaatteella ja harjoitellaan huulisynkkausta Queenin ja Gloria Gaynorin tahtiin.

”Kippis tähän alkuun – drag on bileitä”, aloittaa kuohuviinilasi kädessään seisova drag queen Lola Vanilla. Olemme hänen vetämällään Johdatus dragiin -työpajallaan, joka on osa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin keskittyvän elokuvafestivaali Vinokinon Turun ohjelmistoa. Burleskipainotteista dragia esittävä Vanilla järjestää omien School of Vanilla -työpajojensa lisäksi myös queer-burleskia ja dragia yhdistäviä Drag Me To Hel -tapahtumia.

Vanilla aloittaa työpajansa kertomalla dragin historiasta, joka on yhtä värikäs kuin drag queenin silmämeikkipaletti: shamaanit, Amerikan alkuperäiskansojen miehisiä ja naisellisia piirteitä yhdistelleet ”kaksoissielut” (Two-Spirit), transsukupuolisuuden historia, burleski ja ristiinpukeutumisen sekä paljastamisen tematiikka (queen riisuu peruukkinsa esityksen lopuksi), 1930-luvun rikkaiden valkoisten homomiesten ballroom-perinne, jonka mustat drag queenit ottivat 1960-luvun New Yorkissa haltuun, voguing, Stonewall-mellakat etulinjassaan drag queenit – tämä kaikki voidaan lukea osaksi sitä. Dragissa on kyse sukupuolen performatiivisuudesta, joskus jopa kaksinapaisen sukupuolijärjestelmän kyseenalaistamisesta. Vanillalle itselleen drag on bisnestä, vakavaa mutta viihdyttävää. Poliittisuus on sivumauste.

 

Energioiden sekoittumista

Suurimman osan työpajaan osallistuvista ihmisistä luen naisiksi. Lola Vanilla pistää Nina Simonen soimaan ja kehottaa meitä antautumaan musiikille, liikkumaan sen luoman tunnelman mukaan. Monet liikkuvat lantio keinuen, luoden viekoittelevia eleitä muihin. Astelen päkiöilläni, hiipien ja sipsuttaen. Seuraavaksi Vanilla vaihtaa True Blood -sarjan tunnusmusiikkiin, ja meno muuttuu maskuliinisemmaksi.
”Miten te kävelisitte jos olisitte miehiä? Millainen on viettelevä mies?” Lola Vanilla johdattaa meitä. Askel muuttuu jämäkämmäksi, minusta tulee kanta-astuja. Haara-asento levenee, tuntuu että vien enemmän tilaa. En väistä, katson pitkään. Rintakehäni on avoinna, mutta asentoni on rento.

Kokoonnumme rinkiin ja keskustelemme hetken siltä, miltä feminiininen ja maskuliininen energia tuntuvat kehossa. Lola Vanillalle dragissa on nimenomaan kyse energiasta: ”Sukupuolen moninaisuuden kirjo on dragissa kaikkien käytettävissä”, kuuluu hänen manifestinsa. Ei siis tarkoita, että vaikka identifioidun sukupuoleltani naiseksi, minun ”pitäisi” automaattisesti esittää miestä, olla drag king. Voin myös valita olla faux queen, nainen joka esittää naista dragissa. Tai sekoitella sekä maskuliinisia että feminiinisiä piirteitä luodessani hahmoa.

Omaksumme lopuksi valitsemamme eläimen hahmon, liikumme ja otamme kontaktia toisiimme eläiminä. Nopeasti vaistoaa, ketkä ovat valinneet saalistajaeläimen, ketkä kasvissyöjäeläimen. Lähestyn karhuna minua vauhkosti pälyilevää hahmoa, joka kirmaa pian karkuun läheisyydestäni. Tunnen itseni voimakkaaksi mutta hivenen kömpelöksi, roikotan käsiäni kuin teräväkyntisiä tassuja. Koen omaavani valtaa. Pirteän oloinen hahmo, jonka tulkitsen jonkinlaiseksi jyrsijäksi, nuuhkii minua maaninen katse silmissään väistämättä pois tieltäni. Koen karhun ärtymystä: miksi hän uskaltaa tulla minua niin lähelle, tyhmänrohkea elukka?

Keräännymme jälleen rinkiin ja paljastamme eläinidentiteettimme muille. Jyrsijäksi luulemani eläin paljastuukin koiraksi. Lola Vanilla kehottaa pohtimaan, voisiko eläimen energiaa hyödyntää ihmishahmon luomisessa. Eläinpiirteiden omaksuminen voi tuoda dragiin virkistävää outoutta, erilaista voimaa.

1_Lola Vanillan meikit

Drag-meikin abc

Seuraavaksi on meikin vuoro. Lola Vanilla näyttää esimerkkiä, me seuraamme. Drag queen -meikki tehdään tårta på tårta -periaatteella: enemmän on enemmän. Oikeaoppisen faux queen -meikin voi tehdä pohjustamalla kasvot niin, miten drag queeniksi pukeutuva mies pohjustaisi: maskeeraa itselleen ”parransängen” ensin piiloon, meikkipohjan sen päälle. Varjostukset ovat tärkeät: ”Älkää koskaan menkö lavalle ilman että olette vetäneet edes jotain teidän poskiluun alle!” Lola Vanilla muistuttaa. Varjostukset saavat olla reippaasti tummempia kuin muu pohja, eikä hiusrajan ja leuanalusen varjostusta saa unohtaa. Poskipäiden on noustava terävinä esiin kuin taivaita puhkovat vuorenhuiput. Nenäkin on hyvä varjostaa.

Sitten silmät. Aloitamme peittämällä jonkinlaisella arpivahamönjällä kulmakarvamme: tämä auttaa saamaan lisää tilaa silmämeikille, koska kulmalinjan voi piirtää ylemmäs. Lisäämme Lolan esimerkkiohjeistuksen mukaisesti valkoista väriä silmäkuopan ympärille, reilusti peitettyjen kulmakarvojen yli. Piirrämme siveltimen avulla uudet, dramaattisesti kaartuvat tummat kulmat. Jokainen tekee makunsa mukaiset varjostukset, ja lisää haluamaansa luomiväriä. Itse päädyn turkoosiin varjostukseen sekä pinkkiin ja kultaiseen luomiväriin vasemmassa silmässä, oikeaan silmään kokeilen turkoosin lisäksi keltaista. Irtoripsien kanssa on ongelmia; muinoin käyttämäni vanha liima on kuivunut niihin niin jähmeäksi, ettei uusi liima saa niitä pysymään paikoillaan. Pelkään liimaavani silmäni kiinni, joten päädyn lopulta liimaamaan lyhyemmät tupsut silmieni alle. Efekti on outo, mutta toimiva.

Drag queenin huulimeikkiin Lola Vanilla suosittelee huulilakkaa, jotta luonnollisten huulien yli ulottuvat rajaukset blendautuvat paremmin. Koska tottahan toki drag queenin huulet ovat mehukkaan yliampuvat! Itse rajaan huuleni mustalla silmänrajauskynällä ja huulilakan puutteessa käytän verenpunaista huulipunaa. Vielä tumma polkkaperuukki päähän ja Morticia/Vampira-henkinen hahmoni on valmis.

4_drag-mama ja suojattinsa

I will survive

Huone on täynnä tilaa ottavia, elämää suurempia hahmoja. ”Kun olette roolihahmonne sisällä, olkaa täysillä ja sataprosenttisesti. Älkää epäröikö tai pyydelkö anteeksi. Ottakaa tila haltuun!” Vanilla muistuttaa. Jokin aikaisemmin kanavoimastani karhusta on jäänyt hahmoni fyysiseen olemukseen, sillä huomaan käsieni hakeutuvan raateluun valmiina olevien tassujen kaltaiseen asentoon tämän tästä. Irvistelen peilikuvalleni.

Seuraavaksi on vuorossa jaloistakin jaloimman taiteenlajin harjoittelua, huulisynkkausta. RuPaul’s Drag Race -sarjassa pudotusuhan alla olevat queenit huulisynkkaavat henkensä edestä ja esittävät samalla henkeäsalpaavia akrobaattisia temppuja korkokengillä. Luojan kiitos meidän ei kuitenkaan tarvitse esiintyä kenellekään muille kuin itsellemme: tuijotamme itseämme peilistä ja treenaamme oikeaoppista hengityksen rytmitystä. Vanilla käskee meidän tarkkailla lausumista ja sitä, kuinka suurieleisesti kappaleen esitämme. Jos sanat unohtuvat, sen voi paikata tekemällä vaikkapa jonkin yllättävän tanssimanööverin.

Aloitamme klassikosta, Gloria Gaynorin I Will Survive -kappaleesta. Gootahtava hahmoni ei tunne kappaletta omakseen, ja esittää sen ironiseen sävyyn, happamin ilmein. Tina Turneriakin kokeillaan, mutta harva muistaa sanoja, tähdelle ominainen leveä haara-asento tosin tuntuu löytyvän helposti. Lopulta esitämme Queenin Bohemian Rhapsodyn, josta hahmonikin innostuu. Katseeni karkaa peilin kautta muihin esiintyjiin; naurussa on pidättelemistä. Miten laulamisen esittäminen voi tuntua niin elähdyttävältä?

 

Ole se mikä olet – ja enemmän

Drag voi olla vapauttavaa, rajoja rikkovaa, uutta luovaa, tai stereotypioita tutkivaa tai niitä vahvistavaa, muttei koskaan tylsää. Drag queenin stripatessa kimallemekon alta voikin paljastua kolme rintaa; dragesiintyjä voi ”huulisynkata” koko laulun paperipussi päässä niin voimallisesti että katsoja liikuttuu vaikkei näe ilmeitä; puolialaston drag king voi olla niin maskuliininen ja puoleensavetävä, että saa heteronaiset ja homomiehet kyseenalaistamaan seksuaalisen suuntautumisensa. Dragissa voi esiintyä klovnin tai koiran hahmossa. Dragmeikin voi tehdä tahallaan epäsymmetriseksi tai maskeerata itselleen kolmannen silmän. Sinä määrittelet rajasi.

Suosittelen jokaiselle sukupuolen moninaisuuden tutkailemista. Sitä, miten ruumis on voitu opettaa liikkumaan niin eri tavalla riippuen siitä, onko sinulla parta vai ei. (Minusta huulipuna ja parta sopivat oikein hyvin yhteen.)

Kristiina Puukon Drag king -workshop lauantaina 8. marraskuuta 2014 klo 17:00–21:00 osana Vinokinon ohjelmistoa.
kristiina.puukko@gmail.com

LUE LISÄÄ

, , , , , ,

Kommentoi