Vältä keväällä päiväunia ja kuvaruutuja

Ayurveda-konsultti Crista Soskolne aloittaa kuukausittaisen vinkkipalstansa Sylvissä.

Ayurveda-konsultti Crista Soskolne aloittaa kuukausittaisen vinkkipalstansa Sylvissä. Ayurveda on monituhatvuotinen intialainen terveydenhoitojärjestelmä, jonka nimi tarkoittaa alun perin ”tietoa elämästä”. Cristan palstalla onkin luettavissa tietoa, mutta kaikkea muutakin hauskaa!

 

Vuodenaikojen kiertokulussa kevät on puhdistumisen, uusien alkujen ja kasvun aikaa. Auringon lämpö sulattaa lumen, joka mennessään kostuttaa ja puhdistaa maan. Jos lunta ei ole, niin kevätsateet hoitavat asian. Joten toivokaamme muutamia sateisia päiviä näiden aurinkoisten rinnalle! Kun maa on puhdistunut, alkaa siitä versoa uutta elämää, uusia alkuja, jotka valon voimasta kasvavat. Myös me heräämme talviunesta, energiatasomme nousevat ja haluamme kokea jotain uutta: puhdistaa asunnon, oppia seisomaan päällemme, juosta aamuisin, tanssia yömyöhään keväisten iltojen valossa ja rakastua. Kaikki tuntuu uuden valon voimasta mahdolliselta. Tai toisaalta, voimme tuntea olomme raskaaksi ja tukkoiseksi, varsinkin jos kehoomme on talven aikana kerääntynyt liikaa nestettä. Silloin kevätkin voi tuntua siltä kuin rämpisi suossa eteenpäin.

Ayurveda liittää kevään kapha-doshaan. Kaphassa esiintyvät maa- ja vesielementit, joten kapha on kostea, raskas ja viileä. Keho on kerännyt talven ajan kaphaa eli nestettä, rasvaa ja limaa. Keho ja mieli voivat tuntua raskailta ja tukkoisilta, varsinkin jos kaphaa on kertynyt oikein kunnolla. Kevään tultua on aika päästä liiallisesta kaphasta eroon. Siis jos haluaa pysyä tasapainossa. Niin tai näin, kerron, mitä ayurveda tarjoaa tasapainoiseen kevääseen.

1. Nauti mausteisesta ja kevyestä ruokailusta. Talvella syömme raskaampaa ravintoa, sillä kulutamme enemmän energiaa. Kun kevät saapuu on aika siirtyä kevyempään ravintoon. Nauti paljon höyrystettyjä kasviksia ja vihreitä lehtivihanneksia sekä kevyitä keittoja. Lisää maustevalikoimiisi fenkoli, juustokumina, kurkuma, kaneli ja inkivääri.

2. Päästä irti ylimääräisestä ja vanhentuneesta. Tee kevätsiivous ja toivota asuntoosi uudet, puhdistuneet energiat.

3. Anna myös kehosi nauttia kevätpuhdistuksesta. Voit valita itsellesi sopivan kevätpuhdistusjakson esim. 3 tai 7 päivää ja vähentää kuvaruutujen edessä viettämäsi ajan minimiin, erityisesti illalla. Vietä paljon aikaa luonnossa. Nauti hiljaisuudesta. Voit kokeilla kuuriluontoisesti gluteenitonta ja maitotaloustuotteetonta ruokavaliota. Tosin tämä vaatii jo vankempaa sitoutumista. Mieti, onko tämä sinulle sopiva aika intensiivisemmän puhdistuksen toteuttamiseksi.

4. Keväällä kannattaa välttää päiväunia, sillä ne lisäävät kaphan energiaa. Myös aikainen auringon kanssa ylösnousu auttaa karistamaan kaphan raskasta energiaa kehosta.

5. Liiku! Mistä tahansa liikkumisesta nautitkin, toteuta haaveesi: tanssi, juokse, hyppää narua, joogaa, ui tai kieriskele kevätnurmella. Liike saa kaphan kavahtamaan.

6. Kokeile kuivaharjausta. Aamuinen kuivaharjaus saa lymfakierron liikkeelle ja poistaa talven aikana kerääntynyttä kuonaa pois kehosta.

7. Idätä. Idut ovat täynnä uutta energiaa, ja idut sopivat erityisesti kaphadoshaisille.

Iloa, valoa ja keveyttä kevääseen!

P.S. Voit lukea pienen johdatuksen ayurvedaan ja siihen, mitä doshat – vata, pitta, kapha – ovat, sivustoltani osoitteesta www.cristasoskolne.com kohdasta ”Ayurvedasta”.

Kommentoi