Dheepan

"Audiard näyttää maahanmuuttajat inhimillisessä valossa, mutta ei erehdy tekemään siloisia karikatyyrejä."

(Ranska 2015)
O: Jacques Audiard
N: Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby, Vincent Rottiers
K12
Ensi-ilta 23.10.2015

 ★★★★☆ 

Kultaisen palmun voittanut elokuva kertoo sotaveteraanista, joka sattuu myös olemaan maahanmuuttaja.

Jacques Audiard on tullut tunnetuksi tinkimättömien rikoselokuvien tekijänä. Kun sydän lakkaa lyömästä (2005) kertoi pianistista, jonka pitää valita taiteellisen ja rikollisen uran välillä. Profeetta (2009) taas Ranskan vankiloissa rehottavasta rikollisuudesta.

Cannesissa palkittu Dheepan jatkaa samaa linjaa. Se on elokuva, jonka jokaisen turvapaikanhakijoista raivoavan tulisi nähdä: se osoittaa kerta kaikkiaan, minkälaisista oloista ihmiset joutuvat usein lähtemään. Dheepan on entinen tamilisissi, joka pakenee armeijan vainoa Sri Lankasta. Hänen perheensä on tapettu, mutta ilman perhettä hän ei pääse lähtemään maasta. Dheepan muodostaa keinotekoisen perheen nuoren lapsettoman naisen ja 9-vuotiaan orpotytön kanssa. Kun he viimein pääsevät salakuljettajien kyydillä Ranskaan, säilytettävänä on salaisuus ja opittavana oudon kulttuurin kaikki kommervenkit.

Audiard näyttää maahanmuuttajat inhimillisessä valossa, mutta ei erehdy tekemään siloisia karikatyyrejä. Väkivaltaista ja sisäänpäinkääntynyttä on myös ghettojen elämä, jonka silloin tällöin katkaisevat huumejengien välienselvittelyt.

Audiardin läpimurtoelokuva Kun sydän lakkaa lyömästä oli uusintaversio James Tobackin vuonna 1978 valmistuneesta gangsterielokuvasta Murhan sävel (Fingers), ja Dheepankin vaikuttaa kaivautuvan samalle vuosikymmenelle.

Elokuvan konteksti on nimittäin selvästi Martin Scorsesen ja Paul Schraderin Taksikuski. Tarina noudattelee samaa kaavaa: tuhoon tuomitun sodan veteraani ei tule toimeen uudessa elämässään ja lopulta sekoaa ja tekee mittavan veriteon. Elokuvia yhdistää kuitenkin ennen kaikkea onnellinen loppu, jonka voi tulkita joko ironiaksi tai fantasiaksi. Dheepanin päähenkilö ajaa myös elokuvan lopussa taksia, aivan kuin Robert De Niro Taksikuskissa. Scorsesen elokuvan sutenööriä vastaa huumekauppias Brahim, joka näyttää aluksi ottavan Dheepanin ”vaimon” kiinnostuksensa ja suojeluksensa kohteeksi.

Monessa Dheepan ja Taksikuski kuitenkin myös eroavat toisistaan. Scorsesen elokuvan Travis Bicklellä ei ole ketään, Dheepanilla on ”perhe”. Pitkin elokuvaa Dheepan ja hänen ”vaimonsa” ja ”lapsensa” ottavat varovaisia askelia kohti hyväksyntää ja jopa rakkautta, mutta menneisyys ottaa heidät kiinni ja tuhoaa.

Dheepan on synkkä elokuva, jossa on hyvin vähän toivoa. Tunnelmaan sopii, että elokuva on kuvattu hermostuneesti liikkuvalla käsivarakameralla ja monet tapahtumapaikat ovat pimeitä ja ahtaita. Toistuvat unikohtauksetkaan eivät vapahda: niissä Dheepan näkee vain salaperäisen maalatun norsun suunnattomassa lähikuvassa.

 

LUE LISÄÄ

, , , ,

Kommentoi