Uimakoulu

Miranda Julyn novelleissa voi tuntea jokapäiväisen elämän banaaliuden ja kauhistuttavan painon.

Miranda July: Uimakoulu
Suom. Hilkka Pekkanen
Siltala 2017
220 s.

 ★★★★☆ 

”Oletko epävarma siitä, onko elämä elämisen arvoista? Katso taivasta, se on sinua varten. Katso jokaisen vastaantulijan kasvoja kadulla, ne ovat sinua varten. Ja itse katukin ja sen alla oleva maa ja maan uumenissa oleva tulipallo, ne kaikki ovat sinua varten. Ne ovat yhtä paljon sinua varten kuin muitakin ihmisiä varten. Muista se, kun heräät aamulla ja ajattelet, ettei sinulla ole mitään.”

Multilahjakkuus Miranda July on monien roolien nainen, joka on sekä ohjannut elokuvia, käsikirjoittanut, näytellyt että myös tehnyt musiikkia ja mediataidetta.

July kirjoittaa säkenöivää, äkkiväärää proosaa, joka on toisinaan yhtä hätkähdyttävää, herkkää ja eriskummallista kuin hänen esikoiselokuvansa Me and You and Everyone We Know, josta July pokkasi Caméra d’Or -palkinnon vuoden 2005 Cannesin elokuvajuhlilla. Julyn tyyli jakaa varmasti mielipiteitä, mutta hänen omintakeisuuttaan ei voi kiistää.

Uimakoulu on toinen Julylta suomennettu teos (esikoisromaani The First Bad Man ilmestyi suomeksi keväällä 2016 nimellä Avokämmen), vaikkakin Julyn ensimmäinen julkaistu kirjallinen tuotos. Ilmestyessään vuonna 2007 novellikokoelma synnytti mediahuomiota ja suitsutusta niin kirjallisuuskriitikoissa kuin julkkiksissakin, ja kokoelma voitti myös Frank O’Connor -palkinnon.

Julyn performanssit ja multimediateokset (onpa hän suunnittelut myös Somebody-nimisen mobiilisovelluksenkin) tuntuvat aina kurottavan kohti kosmista yhtenäisyyttä. Siitä huolimatta – tai ehkä juuri siksi – Julyn novellien nimettömät päähenkilöt ovat valtavan yksinäisiä.

Novellissa ”Yhteinen piha” päähenkilö nukahtaa naapurinsa olkaa vasten kokeakseen rakkautta ja lämpöä. Ainoa vain, että naapuri on vaipunut tajuttomuuteen saatuaan epilepsiakohtauksen. ”Kymmenen tosiasiaa” -novellin päähenkilö puolestaan ilmoittautuu ompelukurssille tavatakseen esimiehensä vaimon, jonka kanssa hän on puhunut vain toisinaan puhelimessa. ”Majesteetti”-novellissa päähenkilöllä on unissaan suhde prinssi Williamiin.

Novellien henkilöt kurottavat kohti mutta putoavat usein ihmismannerlaattojen välisiin railoihin.

Novellikokoelman sävy ei tematiikastaan huolimatta ole lohduton. July kirjoittaa sydämessään valtava myötätunto henkilöitään kohtaan, eikä lukijakaan voi välttää ajoittaista samastumista novellien päältä katsoen kummallisiin tai yhteiskunnasta syrjäytyneisiin ihmisiin.

Kukapa ei voisi edes hieman samastua esimerkiksi ”Jotain mikä ei tarvitse mitään” -novellissa kuvattuun epätoivoiseen teinirakkauteen – joka tosin johtaa siihen, että alaikäinen päähenkilö alkaa työskennellä seksikaupassa tienatakseen rahat vuokraan, kun rakkauden välinpitämätön kohde on häipynyt puutavara- ja rakennustarvikeliikeomistajan vesan hoteisiin.

”Oli uusi kokemus kävellä kaupungin halki pikkuruisissa shortseissa ja puolikkaassa paidassa jossa luki TÖÖTTÄÄ. Kuskit tööttäilivät edes näkemättä paitaa. Monta kertaa tuntui siltä, että kohta saisin selkääni nuolen tai luodin, mutta niin ei tapahtunut. Maailma ei ollut turvallisempi kuin olin luullut; päinvastoin, se oli niin vaarallinen, että minun käytännöllisesti katsoen alaston olemukseni sopi sinne täydellisesti. Se oli kuin autokolari, sellaista sattui harva se päivä.”

Seksikaupassa työskentely osoittautuu keinoksi, jonka avulla päähenkilö luovii läpi sydänsurun ja pelon.

July sekoittaa arkipäivän traagisuuteen myös vakavasilmäistä komiikkaa ja loihtii epätoivon keskeltä esiin syviä ilon ja huumorin pilkahduksia. Novellit saavat lukijan liikuttumaan. Välillä korvaani tosin särähtivät suomennoksen ajoittaiset anglismit ja vivahteiden epätarkkuus; teksti ei soi niin vaivattomasti kuin se voisi.

Kokoelmaa hetkittäin vaivaavasta epätasaisuudesta ja lievän teennäisestä ”artsuilua artsuilun vuoksi” -sävystä huolimatta Uimakoulu on ilahduttava ja merkittävä teos. ”Liikettä”-novellissa Julyn päähenkilö tarjoaa lukijalle myös varteenotettavan toiveikkaan elämänfilosofian (jota voi naisen viettelyn lisäksi soveltaa muuhunkin elämässä):

”Älä jää odottamaan niin pitkäksi aikaa että olet varma, silloin jäät veneestä. Hyppää kyytiin ja pysy liikkeessä: liikettä, liikettä, liikettä.”

LUE LISÄÄ

, , , , , , ,

Kommentoi