Plastic Bride heittää avioliittoinstituution romukoppaan | Sylvi

Kuvat: Eva-Liisa Orupõld

Sylvi tapasi Sara Mellerin ja Emma Salokosken taiteilijoiden yhteisprojektin ensi-illan kynnyksellä. Plastic Bride -kabaree murtaa säröjä kaavamaiseen avioliittoinstituutioon, tekee tilaa identiteetin moniäänisyydelle ja raivaa tilaa rakkauden moninaisuudelle.

Nainen on lavalla rinnat paljaina. Hänellä on yllään valtava merenneidon pyrstö. Rinnoista näkee, että nainen imettää. Taustanauhalta kuuluu tarina merenneitojen mytologiasta. Naisella on hurjat kalansilmäpiilolinssit. Hän lähestyy yleisöä rakkautta anoen. Kukaan ei uskalla koskettaa häntä. Naiselle tuodaan lavalle iso, raaka kala. Hän puree kalasta paloja irti ja sylkee niitä yleisön päälle.

Eletään kevättä 2013. Näyttelijä Sara Melleri jännittää, kiljuu ja piiloutuu yleisön joukossa. Lavalla on yhdysvaltalainen performanssitaiteilija Ann Liv Young. Taiteilijan Mermaid Show on vierailulla Zodiakissa. Esitystapahtuma tekee Melleriin lähtemättömän vaikutuksen.

”Esitys oli minulle eräänlainen taiteellinen herääminen. Ymmärsin taiteen mahdollisuudet ja minkälainen nainen voi olla näyttämöllä”, hän kertoo.

plastic_bride3_orupold-468x304-4847773

Loppuvuodesta 2013 eräs toinen taiteilija istuu yleisön joukossa ja vaikuttuu. KokoTeatterissa esitetään Sara Mellerin esikoisohjausta, näytelmää Pop Slut. Laulaja Emma Salokoski nauraa, itkee ja havahtuu. Lavalle marssii tunnettuja pop-ikoneja ja esitys herättää kysymyksiä siitä miten naisia populaarikulttuurissa esitetään.

”Pop Slut oli huikea kokemus. Se käsitteli teemoja, joita olen miettinyt ja joihin suhtaudun ristiriitaisesti. Naispuolisten pop-ikonien yliseksuaalisuus, onko se voimaannuttavaa vai alistavaa? Ihailenko sitä vai halveksunko sitä? Mihin itse sijoitun? Haluanko olla samanlainen vai täysin päinvastainen?”, Salokoski pohtii.

Avioliiton juuret löytyvät orjuudesta

Vuoden 2014 lopussa Emma Salokoski ottaa yhteyttä Sara Melleriin ja kysyy haluaisiko näyttelijä-ohjaaja tehdä Emma Salokoski Voices -kuoron kanssa yhteistyötä. Melleri haluaa. Taiteilijat tapaavat ja keskustelevat mahdollisista teemoista. Hääteema nousee esille.

Tasa-arvoisen avioliittolain mentyä eduskunnassa läpi Sara Melleri kertoo havahtuneensa siihen, että samaan aikaan kun se oli ihana kansanjuhla, niin hän huomasi useiden ystäviensä vastustavan avioliittoinstituutiota ylipäätään.

plastic_bride5_orupold-310x450-4392379

”Ensin en ymmärtänyt vastustusta ollenkaan, mutta kun aloin tutkia asiaa, niin huomasin että avioliiton historiassa se on todella syrjivä instituutio ja naisen näkökulmasta avioliiton juuret ovat orjuudessa. Tätä halusin lähteä kyseenalaistamaan ja tutkimaan”, ohjaaja tiivistää.

Melleri kertoo, että hääteema herättää hänessäkin ristiriitaisia tunteita, eikä hänellä ole asiasta yhtä, selkeää näkemystä.

”Halusin tutkia hääteemaa eri näkökulmista. En halua saarnata taiteella, vaan herättää kysymyksiä murtamalla kulttuurisia, sukupolvesta toiseen siirtyneitä käsityksiä. Ennen kaikkea haluan puhua sen puolesta, että ei ole olemassa yhtä romanttisen rakkauden muotoa tai perhemallia, jota meidän kaikkien tulisi noudattaa. Jokainen luo itse perheensä ja se merkitsee eri asioita eri ihmisille. Minulla on paljon ystäviä, jotka ovat olleet vuosia sinkkuja. Toivon, että esitys olisi heidänkin hääjuhlansa”, Melleri sanoo.

Rakkaus nykyajan uskonto?

Salokosken ja Mellerin yhteistyönä syntynyt Plastic Bride -kabaree heittää avioliittoinstituution romukoppaan ja tekee tilaa muillekin rakkauden muodoille kuin romanttisen rakkauden haavekuville. Se käsittelee identiteetin mahdollisuuksia, laajentaen sen kapeita rajoja. Melleri kertoo, että esitys on saanut paljon vaikutteita juuri Ann Liv Youngin kaltaisilta performanssitaiteilijoilta.

”Vaikka ei siinä syljetä raakaa kalaa kenenkään päälle”, hän tarkentaa ja nauraa.

Kuten Mellerillekin, feminismi on tärkeä myös Emma Salokoskelle. Molempien mielestä feminismi ei rajoitu vain naisen asemaan, vaan se koskee kaikkia.

plastic_bride4_orupold-468x311-2647705

”Esityksen teemat eivät käsittele vain sitä, että avioliitto rajoittaa naista. Projektin myötä esille ovat nousseet omat kuvitelmat avioliitosta ja rakkauden kultista sekä siitä miten rakkaus tulee ja pelastaa. Kulttuuriperintömme ei enää kanna uskonnollista ajatusta siitä mikä on elämän tarkoitus, vaan kaikki maagiset ajatukset kohdistuvat rakkauteen ja parisuhdeasioihin”, Salokoski sanoo.

Salokoski sanoo tulleensa Plastic Bride -projektin myötä yhä enemmän tietoiseksi siitä, miten paljon omat ajatukset pyörivät tällaisten maagisten ajatusmallien ja ennakkokäsitysten ympärillä.

”Esityksessä ovat olennaisia myös roolikysymykset ja identiteetti – se, mihin samaistuu. Ei pelkästään feministisestä vaan myös polyamorisesta, transsukupuolisesta ja homoseksuaalisuuden näkökulmasta”, Salokoski täydentää.

Kaikkien hääjuhlassa voi tapahtua mitä vain. Tarjolla on yllätysvieraita, yllätyksellisiä käänteitä ja kakkua. Uudenlaiseen hääjuhlaan voi osallistua kolmena iltana Musiikkiteatteri Kapsäkissä.

plastic_bride2_orupold-468x304-3003819 

Musiikkiteatteri Kapsäkki: Plastic Bride

Ohjaus ja koreografia: Sara Melleri
Kuoronjohtaja ja laulujen sovitus: Emma Salokoski
Äänisuunnittelija ja musiikkitaustat: Matti Ahopelto
Valosuunnittelija: Julia Jäntti
Ave Maria -video: Jaakko Pallasvuo
Esiintyjät: Heidi Kirves, Emma Salokoski ja Emma Salokoski Voices

Mukana myös: Frangipani Bakery

Esitykset
torstai 21.5. klo 19
perjantai 22.5 klo 19
lauantai 23.5. klo 19

Jaa:
facebook-2804870twitter-1369220google-5691497pinterest-6769380