The Grandmaster | Sylvi

(Kiina-Ranska-USA 2013)
O: Wong Kar-wai
N: Tony Leung Chiu-wai, Zhang Zhiyi, Chang Chen
K12
Ensi-ilta 4.10.2013

 star-7359849star-7359849star-7359849star-7359849 

Pidätettyjen tunteiden kuvauksen suurmestari teki kungfu-leffan.

The Grandmasterin opetus lausutaan elokuvan ensimmäisissä kohtauksissa: ”Pysy pystyssä, niin voitat.” Tästä on kyse kaikissa taistelulajeissa, puhuttiinpa sitten kiinalaisesta kungfusta, japanilaisesta budosta tai lukuisista muista kansallisista variaatioista. Jos menetät jalansijasi tai kaadut, häviät, sillä vastustaja pääsee kirjaimellisesti niskan päälle.

Ei mikään ihme, että romanttis-traagisista ihmissuhdekertomuksistaan tunnettu hongkongilainen Wong Kar-wai käyttää elokuvassaan paljon aikaa jalkojen ja askelten kuvaamiseen. Voitto kun voi olla pienen jalansijanmuutoksen tai tasapainon menetyksen päässä.

Kyseessä ei olisi Wong Kar-wain elokuva, ellei siinä käytettäisi loputtomasti kuva-aikaa henkilöhahmojen kasvoilla viipymiseen ja koukutettaisi katsojaa päättymättömältä tuntuvilla hidastuskimaroilla. Kaikkia tämä kuvaustyyli ei miellytä, ja kiivasta kungfu-leffaa odottavat varmasti pettyvät. Silti lajityypin haltuunotto sujuu ohjaajalta helponoloisesti: hän tekee siitä selvästi oman näköisensä.

The Grandmaster on henkilökuva kiinalais-hongkongilaisesta Ip Manista, jota Wong Kar-wain luottonäyttelijä Tony Leung esittää. Vastinparina ja toisena selkeänä päähenkilönä nähdään Ip Manin voittaman vanhan mestarin tytär Gong Er (Zhang Zhiyi), todellinen henkilö hänkin.

Ip Man toimii itse kertojana, ja yhtä takaumaa lukuunottamatta elokuva on tiukan kronologinen. Kuvallinen aikajänne ulottuu 1930-luvun lopulta 1950-luvun alkuun, mutta nähty tarina uppoutuu soljuvasti osaksi historiaa, joka on ollut ennen ja tulee olemaan jälkeen. Sadunhohtoinen historia muuttuu loppua kohden selkeästi karummaksi, todemmaksi.

Samalla tavalla kuin Wong Kar-wain muut työt, The Grandmaster on tyyliltään toteava, miltei lakoninen. Taitolajien kuvauksessa tyyli toimii hyvin, koska toteava näyttäminen ei ole pois tarkkuudesta, päinvastoin. Harvoin on yhtä selkeästi näytetty pienen pienet koulukuntien erot, joissa voi olla kyse pelkistä sormien asennosta tai käsien suhteesta muuhun vartaloon. The Grandmaster tekee kungfu-lajeista taidokasta kahden ihmisen kohtaamisen tanssia.