Colette

Ranskalaiskirjailija oli vapautunut edelläkävijä, joka rikkoi maskuliinista taiteilijamyyttiä.

(USA, Iso-Britannia 2018)
O: Wash Westmoreland
N: Keira Knightley, Dominic West
Ensi-ilta: 7.12.

 ★★★☆☆ 

Colette on tositapahtumiin perustuva draamaelokuva vuosisadan vaihteessa kohahduttaneesta samannimisestä kirjailijasta Sidonie-Gabrielle Colettesta, jonka tunnettuus oli jäädä aviomiehen nimen varjoon.

Elokuva ei pyri kattamaan Coletten koko elämänkaarta, vaan pääpaino on kirjailijan alkutuotannossa ja avioliittovuosissa.

Alun perin maalta kotoisin ollut Colette (Keira Knightley) nai nuorena pariisilaisen kirjailijan ”Willyn” (Dominic West) ja muutti tämän kanssa asumaan kaupunkiin. Colettesta tuli pian yksi Willyn useista haamukirjoittajista, jotka pitivät yllä miehen nimen mainetta.

Miehensä nimissä Colette kirjoitti ensimmäiset omakohtaiset, omiin nuoruuden muistoihinsa perustuvat tarinat maalaistyttö Claudinesta, jonka häpeilemättömyys sai aikoinaan tietyissä sovinnaisissa piireissä korvat punottamaan.

Claudine-tarinoista tuli aikansa kirjallinen sensaatio, mutta kirjojen suosio osoitettiin valitettavasti väärälle tekijälle.

Elokuva luotaa tätä yhtä merkityksellistä ajanjaksoa kirjailijan elämässä haluten osoittaa, miten tapahtumat vaikuttivat kirjailijan tuotantoon. Lähtökohta on ikävän biografistinen ja vähättelevä. Miksi kirjailijan teokset pitäisi tulkita hänen elämäänsä peilaten, kun kyse on fiktiosta?

Elokuvan tarkoituksena on kammeta esille 1900-luvun alun maskuliininen taiteilijaihanne ja osoittaa sen heikkoudet. Feminististä voimaantuneisuutta uhkuen elokuva kuvaa, miten naista ei vielä tuolloin osattu pitää miehenveroisena, vakavasti otettavana kirjailijana.

Maskuliinisen taiteilijamyytin lisäksi Colette mursi aikoinaan myös jokapäiväisiä, sukupuolirooleihin ja etenkin naisen seksuaalisuuteen liittyä tabuja. Sukupuolirooleja vastaan taisteleminen on sekin elokuvan keskiössä.

Elokuva käsittelee muun muassa Coletten suhdetta taiteilija Mathilde ”Missy” de Mornyyn, jolle elokuvan mukaan sallittiin jalosukuisuutensa vuoksi oikeus pukeutua housuihin, mikä ei suinkaan ollut tavanomaista tuohon aikaan.

Elokuvan asenne naisen asemaa ja seksuaalisuutta kohtaan on kaikesta huolimatta ilahduttavan positiivinen. Elokuva ei tyydy vain kuvaamaan naisten surkeaa kohtaloa vaan sen sijaan nostaa korokkeelle naisten oikeuksien pioneerihahmon.

Toivon mukaan elokuva toisi uusia lukijoita myös Coletten kaunokirjallisille teoksille, joista muutamia on suomennettu viime vuosikymmeninä.

Colette on mielenkiintoinen hahmo ja kirjailija. Wash Westmorelandin kuvaus Colettesta kärsii kuitenkin turhasta siisteydestä ja mahtipontisuudesta. Elokuva olisi uskottavuuden nimissä kaivannut vielä pientä rosoisuutta. Ehkä siihen olisi kaivattu tarkasti kuvatun pariisilaisen miljöön lisäksi myös ranskan kieltä englannin sijaan.

LUE LISÄÄ

, , , , , ,

Kommentoi