Hitchcock | Sylvi

O: Sacha Gervasi
N: Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlet Johansson, Danny Huston, Toni Collette
K7
Ensi-ilta 1.2.

 star-5091066star-5091066star-5091066 

Kaiken takana on nainen – myös Alfred Hitchcockin ja Psykon.

Kaksi viimeaikaista elokuvaa nostaa Alma Revillen varjoista valoon. HBO-leffa The Girl ja Sacha Gervasin ohjaama elämäkertadraama Hitchcock tuovat esille brittiohjaaja Alfred Hitchcockin vaimon tekemän työn. Leikkaajana aloittanut Alma Reville oli miehensä tuki, hänen käsikirjoitustensa tarkastaja ja ideoidensa koulija.

Ja ainakin Hitchcockissa hän on kovilla miehensä kanssa. Elokuva kertoo Psykon (1960) tekemisestä. Hitchcockin (Anthony Hopkins) arvolle sopimattomana pidetty aihe äidikseen pukeutuvasta murhaajasta ei alkuun innosta Almaakaan (Helen Mirren), mutta miehensä visioon luottava nainen sitoutuu projektiin. Pikku hiljaa arvostuksen puute, Alfredin fantasiointi näyttelijöistään sekä käsikirjoittajatoverilta (Danny Huston) saatu huomio saavat hänet kuitenkin ottamaan etäisyyttä mieheensä ja Psykoon.

Hitchcockin elokuvien ystäville tarina on tietenkin kiinnostava, sen yksityiskohdat herkullisia, niistä herkullisimpana aikalaisten nihkeä suhtautuminen Psykon teemaan. Elämäkertaelokuvaan on kuitenkin vaikea suhtautua vakavasti jo senkin takia, että ohjaajamestaria esittävä Anthony Hopkins näyttää sammakolta, joka näyttää Alfred Hitchcockilta. Maskeeraus näyttää hyvältä still-kuvissa sivuprofiilissa. Liikkuvaan kuvaan se ei taivu.

Sen paremmin eivät onnistu ohjaajan tv-sarjasta pöllityt alkutervehdys ja loppusanat. Vähiten kuitenkin vakuuttaa tarinaan väkisin ympätty Ed Gein (Michael Wincott), Psykon tarinan innoittanut sarjamurhaaja, joka pistäytyy juttelemassa ohjaajamestarin pään sisäisissä dialogeissa.

Mielen pimeä puoli jää pimeyteen, oli kyse sitten Hitchcockin pakkomielteistä tai Geinin veriteoista. Alma Revillen osuus onkin kirkkaasti elokuvan puhuttelevin osa. Se pistää miettimään niitä lahjakkaita ihmisiä, jotka tekevät taikojaan nimekkäiden mestarien taustalla. Elokuva-alalla niitä riittää.