Kun progetyttö koki rokkiherätyksen – Uusi Sylvi

Bändikuvat: Jere Anttila
Livekuva: Amir Nalbandian

Litku Klemetti koki rokkiherätyksen Räjäyttäjien keikalla ja alkoi soittaa progen sijaan yksinkertaisempaa musiikkia.

Litku Klemetti, oikealta nimeltään Sanna, ilmoitti jo lapsena ryhtyvänsä isona viihdetaiteilijaksi ja teki teininä eeppisiä progebiisejä huoneeseensa sulkeutuneena. Kuhmossa lapsuutensa viettänyt nainen kuvailee nuorta itseään perinteiseksi runotytöksi.

Kuhmosta Klemetti muutti Jyväskylään opiskelemaan musiikkitiedettä, ja musan tekemiseen liittyi ”kaikenlaista likaista”: psykerokkia, krauttia, avantgardea, ja genrerajat yhdistyivät. Hän oli kosketinsoittaja-laulaja useissa eri yhtyeissä, kuten Jesufåglarissa ja Sateenkaarinassa.

Progemusiikin jälkeen suurimman herätyksen Klemetti sai Jyväskylän Mustassa Kynnyksessä nähtyään Räjäyttäjät keikalla. ”Tuli rokkiherätys”, hän kuvailee Litku Klemetin alulle panevaa tilannetta. Klemetti päätti alkaa rokkaamaan.

Aluksi Klemetti soitti yksin uusia rokkikappaleitaan balalaikalla. Koska piano on hänen pääinstrumenttinsa, halusi hän tarttua vähemmän tuttuun instrumenttiin välttääkseen liian monimutkaisia sävellyksiä. Pian hän kokosi taustabändin, Tuntemattoman Numeron, jo aiemmin tutuista kanssasoittajista: Sami, Juho ja Aleksi soittavat keikoilla Litkun taustalla kitaraa, rumpuja ja bassoa.

ekakeikka-301x450-1527260

Inspiraationa iskelmä

”Lama-aika, lande, kämänen meininki ja teknologia, VHS:t, lapsuuden muistot”, listaa Klemetti inspiraation lähteitä sanoituksiinsa.

Kuhmolaisesta kylähullusta kertovaan Badding-kappaleeseen Klemetti on tehnyt musiikkivideon perheensä vanhoista kotivideoista, ja yhtye on muutenkin tehnyt aktiivisesti videoita diy-hengessä.

”Mä en ihan älyttömästi kuuntele musiikkia nykyään”, hän tunnustaa viimeaikaisista musiikillisista inspiraatioista kysyttäessä. Hetken mietittyään hän mainitsee kuitenkin 70-luvun suomalaisen iskelmän, kuten Taiskan, ja kertoo nauttivansa karaoken laulamisesta.

Myös tämän päivän kanssabändit inspiroivat, kuten Joni Ekmanin monimuotoiset punkyhtyeet, turkulainen Itä-Hollola Installaatio ja kouvolalainen, iskelmästä niin ikään ammentava A. Takalo ja Takavalot.

Isona rokkariksi

Aprillipäivänä julkaistiin Litku Klemetin debyyttialbumi Horror ’15  Luova Recordsin toimesta. Samana päivänä yhtye äänitti jo seuraavan ep:nsä, joka julkaistaneen loppukesästä. Klemetti on yksi Luova Recordsin perustajista, joka omille projekteille sopivan julkaisukanavan puuttuessa  päätettiin pystyttää. Lisäksi Klemetti laulaa kaoottisessa rockbändi Mäsässä ja tekee soolobiisejään.

Bändi-ja levy-yhtiötoiminnan ohella Klemetti opiskelee (”vaikka en tajua siitä mitään tällä hetkellä”), on Hear ry:ssä tapahtumavastaavana, kuvataidemallina kansanopistolla (”jostain täytyy saada rahaa”) ja tekee levynkansia. Nytkin hän kertoo istuvansa kahvilassa ja leikkelevänsä äitinsä vanhoja koulukuvia kasetinkansia varten. ”Elämä on puuhastelua”, nainen summaa vaatimattomasti tekemisiään.

pocc88nocc88tys_tuima-468x310-2526699

”Mä oon aatellu, että musta tulee rokkari, tai tutkija. Tai ehkä mieluummin rokkari”, Klemetti maalailee tulevaisuudennäkymiään. ”Niinku levyssäki sanottiin, kukaan ei oottanu että musta tulis mitään. Kaikki on plussaa, koska mun vanhemmat on vaan kunnon eräjormia”, hän lisää ja viittaa Äiti kyllä sä tiedät-kappaleeseen, jossa laulaa, kuinka ei ole pettänyt ketään, koska kukaan ei häneltä koskaan odottanutkaan mitään.

Litku Klemetti ja Tuntematon Numero Helsingin Lepakkomiehessä 8.4. Mukana myös A. Takalo ja Takavalot ja Joni Ekmanin Skootteri.

cleardot-5969454

herätys, Litku Klemetti, Räjäyttäjät