Takapihan Shangri-La – Uusi Sylvi

Los Felizin alueella Los Angelesissa riittää kauniita taloja ihasteltavaksi. Alueelle ovat jättäneet jälkensä muun muassa modernismin ikonit, arkkitehdit Richard Neutra ja John Lautner.

Naapurustolla on myös komea historia elokuva- ja televisioeliitin suosimana asuinalueena. Elokuvan alkuaikoina studiot keskittyivät Los Felizin alueelle, jonka espanjalaistyylisistä taloista moni teollisuuden parissa työskentelevä löysi myös asuntonsa. Moni näistä taloista on edelleen tallella turistien ja miksei paikallistenkin iloksi.

Todelliset tarinat löytyvät kuitenkin usein takapihoilta. Julkisivun takana aivan tavallisetkin rakennukset voivat muuttua kiinnostaviksi. Lähellä Prospect-studioita sijaitsee yksi sellainen talo. Se kuuluu italialaissyntyiselle visuaalisen taiteen monitoimimiehelle Giuseppe Asarolle, joka asettui Los Angelesiin 1990-luvun alussa. Asaro on toiminut valokuvaajana sekä ohjannut, kuvannut ja tuottanut lukuisia musiikkivideoita, elokuvia ja mainoksia. Lisäksi hän vuokraa kuvauskäyttöön takapihaansa, joka on lumoava keidas uima-altaineen, palmu-ja hedelmäpuineen sekä tikibaareineen.

Todelliseksi katseenkiinnittäjäksi nousee kuitenkin vuoden 1964 Shasta-merkkinen, sympaattisen pyöreälinjainen asuntovaunu.

file7-690x518-7334607

Shasta saapui Asaron takapihalle kymmenisen vuotta sitten. Hän oli ostanut asuntovaunun häätöuhan alla olevalta surffarinuorukaiselta.

”Kun Shasta saapui tänne, ensimmäisen viikon ajan haastattelimme nostokurkiyrittäjiä. Se oli hullua aikaa… Asuntovaunun nostaminen takapihallemme oli melkoisen hurja prosessi, joka oli pakko dokumentoida. Video tapauksesta on katsottavissa verkkosivuillamme shastala.com.”

Asaron mukaan vaunun nimi on yhdistelmä kalifornialaisesta vuoresta ja kuvitteellisesta harmonian tyyssijasta.

“Nimi Shastala juontaa Shasta-vuoresta – se on jonkinlainen myyttis-maaginen johdannainen tuosta pyhästä vuoresta ja Shangri-Lasta, ja samalla se on kunnianosoitus asuntovaunullemme.”

Ensimmäisen kahden vuoden ajan Shasta toimi lähinnä kuvauslavasteena, mutta aika ajoin Asaro mietti, miksei antaisi muidenkin nauttia siitä. Kätevänä miehenä hän rakensi Shastan viereen suihkun ja wc:n. Viime vuonna hän listasi vaunun asuntoja vuokraavalle Airbnb-sivustolle.

file5-690x483-2413518 Giuseppe Asaro.

Jos omistaja onkin erityisen kiintynyt vintagehelmeensä, ovat myös vieraat menettäneet sydämensä retrokaunottarelle. Erästä vierasta asuntovaunu viehätti niin paljon, että hän kieltäytyi lähtemästä. Kun Asaro kuitenkin perhesyistä tarvitsi asuntovaununsa muuhun tarkoitukseen, vieraan oli poistuttava. Häädöstä suivaantunut väliaikaisasukki käveli kostoaikeissa viranomaisten luo, minkä seurauksena wc-rakennelma ja Shastan sisälle johdettu sähkö jouduttiin poistamaan. Uudenlainen wc- ja peseytymistila on jo työn alla, minkä lisäksi Asaro suunnittelee aurinkopaneelien rakentamista.

Shastalle pitää seuraa toinen asuntovaunu, joka ei ainakaan toistaiseksi ole vielä vierailijoiden käytössä. 1968 Hilltop Jaguarissa on hieman parempi varustelu: mosaiikkilattia, allas ja liesi ovat kaikki lähes alkuperäisessä kuosissaan.

file2-690x518-1278457

Asaro katsoo Shastaa ja sitä ympäröivää tilaa taiteilijan silmin. Hän kiinnittää erityistä huomiota elementtien muotoon, sijoitteluun ja valoon:

Vuosien ajan annoin puutarhurin huolehtia takapihasta. Jossain vaiheessa ymmärsin, että tila ei koskaan tule näyttämään sellaiselta kuin haluan. Puutarhuri sai lähteä, ja astuin itse puikkoihin. Annoin Shastalle tilaisuuden sulautua luontoon. Tikibaari ehti etsiä paikkaansa ennen kuin se kotiutui nykyiseen sijaintiinsa elämään harmoniassa kukkien ja appelsiinipuun alla.”

Asaron takapiha ei ole vain ekslusiivinen pakopaikka, vaan tarvittaessa se muuntuu myös kiireestä kuhisevaksi kuvaus- ja elokuvastudioksi. Tilassa on kuvattu Shield-sarjaa ja lukuisia erimaalaisia kokopitkiä filmejä, mainoksia ja musiikkivideoita.

Asaron viimeisin elokuva, Thrill Kill, joka käsittelee Amerikan ase- ja väkivaltaongelmaa kolmen jännitystä etsivän nuoren kautta, toteutettiin kokonaisuudessaan ohjaajan olohuoneessa, takapihalla ja autotallissa.

Asaro on listannut kauniin takapihansa asuntovaunuineen ShareGrid-verkkosivustolle, jonka kautta independent-filmintekijät voivat vuokrata laitteita tai kuvauspaikkoja toisilleen sen sijaan, että hankkisivat nämä kalliilla hinnalla yritysten kautta.

Toki sovellan erilaista hinnoittelua vuokraajasta riippuen: Jos Greyn anatomia haluaa vuokrata tilan, sovelletaan standardiveloitusta. Mutta jos kyseessä on pieni tuotanto, kuten indie-elokuva, on hinta neuvoteltavissa tuotantobudjetin mukaan, kunhan vakuutukset vain ovat kunnossa. Minusta on hienoa saattaa ihmisiä yhteen!”

file3-690x463-6481206

Takapihaa on kyselty myös juhlapaikaksi.

”Saan myös paljon yhteydenottoja ihmisiltä, jotka haluavat järjestää suuret juhlat täällä. Siihen en voi suostua, sillä on mahdotonta valvoa, onko kaikilla vierailla vakuutukset kunnossa. Kaikki eivät tätä ymmärrä.”

Kyllä takapiha on silti vaikuttaviakin juhlia nähnyt.

Kesällä 1999 sai ensi-illan Asaron A Voice from Heaven, filmi vuonna 1997 menehtyneestä pakistanilaiselta sufi-laulajasta Nusrat Fateh Ali Khanista, joka teki uskonnollisesta qawwali-musiikista tunnettua. Ensi-illan jälkeen tämän veljenpoika Rahat Fateh Ali Khan, jota Asaro noihin aikoihin myös manageroi, esiintyi Hollywood Bowlissa. Keikan jälkeen esiintyjät jatkoivat Asaron takapihalle, jossa pakistanilaiset qawwali-taiteilijat laittoivat jamit pystyyn yhdessä muiden kiertueella esiintyneiden soittajien, kuten italialaisen kitaravirtuoosin Alec Masin, amerikkalaisen viulistin Lily Haydnin ja elokuvasäveltäjä Richard Horowitzin kanssa.

”Se oli jotain ylimaallista. Kuin kulttuurien ja instrumenttien välinen keskustelu, samalla orgaanista, intensiivistä ja minimalistista. Olen työssäni aina nauttinut seurata, kuinka ihmiset löytävät toisensa ja nauttivat toistensa seurasta. Mutta tässä tapauksessa tietenkin lisäarvoa kokemukselle toi mahdollisuus seurata upeiden taiteilijoiden esiintymistä yhdessä. Minulla on pitkä kokemus työskentelystä musiikin eri tyylilajien parissa, ja tuolla hetkellä kaikki ne tyylilajit, koko elämäni, tuntui kohtaavan minun takapihallani.”

file-690x518-7126930

Tuollaisen elämyksen jälkeen luulisi Asaron unelmien takapihan suhteen täyttyneen, mutta hänellä on vielä yksi toive:

”Olisi hienoa, jos Matthew McConaughey haluaisi Shastan käyttöönsä. Luin jostain, että hänellä on tuotantoyhtiö nimeltä Shangri-La ja että hän viimeisintä filmiä tehdessään rakennutti valtavan asuntovaunupuiston, jonne hän hotellihuoneiden sijasta majoitti koko tuotantoporukan. McConaughey oma toimistokin oli asuntovaunussa Malibussa. Odotan innokkaasti hänen yhteydenottoaan, jotta voin majoittaa hänet tänne!”

Shastala.com

Kuvat: Giuseppe Asaro